Geluidsisolatie voor binnenvaart en pleziervaart, het isoleren van de stuurhut. Een goed geïsoleerde stuurhutvloer zorgt voor minder motorgeluid in de stuurhut.

Geluidsisolatie voor binnenvaart en pleziervaart, de stuurhut isoleren

De vloer van de stuurhut isoleren
Het isoleren van de vloer in een stuurhut, of andere vertrekken boven de machinekamer, kan op twee manieren, door de vloer te isoleren met massaplaten of te ontdreunen, m.a.w. de stuurhutvloer zo zwaar mogelijk maken. Een combinatie van isolatieplaten, of massaplaten, en een zwevende vloer is ook een mogelijkheid.

Geluidsisolatie voor diverse stuurhutvloeren

  • Stalen stuurhutvloer isoleren
    Voor het isoleren van een stalen stuurhutvloer gebruikt u het zwaarste type ontdreuningsplaat, Vibraflex BS120. Deze methode is niet alleen eenvoudig en praktisch in uitvoering, maar bij een massa verdubbeling van de ondergrond goed voor een theoretische verbetering van 8 dB(a). Werk de Vibraflex vervolgens af met een hout plaat.

  • Houten of polyester stuurhutvloer isoleren
    Een stuurhutvloer van hout of polyester kan worden geïsoleerd door Isomat massaplaten op de vloer te verlijmen. In een schip gebouwd met een CE markering wordt Isomat TS 14, het type van 14 kg/m², gebruikt. Wanneer een CE markering niet nodig is, is Isomat KE 14, met een gewicht van 14 kg/m², een prima alternatief. Deze isolatieplaten hoeven niet perse worden afgewerkt met een plaatmateriaal, ze bevatten geen bitumen.
     
  • Zwevende stuurhutvloer
    Eén van de bovenstaande isolatiemethoden zijn nodig om motorgeluid te isoleren in een stuurhut. Een zwevende vloer kan voor extra isolatie zorgen vooral als het gaat contactgeluid. De stuurhutvloer wordt na het isoleren met massaplaten voorzien van Agglomer D200, een trillingsisolatie van 10 mm dik waarover een dik plaatmateriaal zoals betonplex wordt aangebracht. 
     
  • Stuurhut wanden isoleren
    De wanden van de stuurhut maken verbinding met het casco én de vloer hierdoor stralen ze ook motorgeluid en resonanties af. Stalen stuurhutwanden worden geïsoleerd op dezelfde manier als de stalen stuurhutvloer, met ontdreuning. Voor de wanden wordt Vibraflex BS100 geadviseerd, dit type ontdreuningsplaat is zwaar genoeg en kan verticaal worden gemonteerd. Houten wanden kunnen worden geïsoleerd Isomat TS14 of Isomat KE14, afhankelijk van de CE markering. Isomat platen worden verlijmd en geschroefd. Dit kunt u eventueel afwerken met multiplex of iets vergelijkbaars.

Meer over geluidsisolatie voor beroepsvaart en pleziervaart
Bekijk onze pagina "Boten & Jachten" voor meer over het isoleren van motorgeluid, schroefgeluid, cavitatie een veel meer.

Vragen over het isoleren van schepen? 
Heeft u nog vragen over dit onderwerp of wilt u product monsters ontvangen? Neem dan gerust contact met ons op!